Gymnasieelever på Dansk Skaldyrcenter. Foto: Lene Friis Møller

Gymnasieelever var biologer for en dag på Dansk Skaldyrcenter

mandag 09 maj 16

Skal du til Limfjorden i sommer- eller efterårsferien?

Hvis din sommerferie går til et sted omkring Limfjorden, kan du benytte lejligheden til at lære mere om Limfjordens biologi og skaldyr - og deres betydning i naturen eller på tallerkenen. Morsø Turistbureau tilbyder i samarbejdet med Dansk Skaldyrcenter en række ferieaktiviteter med udgangspunkt i Nykøbing Mors.
Se tidspunkter og priser for arrangementer på Dansk Skaldyrcenter

Miljømuslinger og iltsvind var på programmet, da 1d fra Thisted Gymnasium var på Dansk Skaldyrcenter i forbindelse med Forskningens Døgn

Dansk Skaldyrcenter ved DTU Aqua forsker i de såkaldte miljømuslinger, hvor princippet er, at man udnytter blåmuslinger som naturens eget rensningsanlæg til at fjerne alger og dermed næringssalte fra kystnære farvande. Den viden delte centeret ud af, da 25 elever fra Thisted Gymnasium deltog i et en-dags undervisningsforløb den 29. april 2016 på centeret i Nykøbing Mors i forbindelse med Forskningens Døgn.

Muslinger filtrerer store mængder vand for at si algerne i vandet fra som føde. Det er denne evne, der kan udnyttes til at forbedre vandkvaliteten i kystnære områder, som ofte er kendetegnet ved at være belastet af høje næringsstofkoncentrationer, der kan forårsage algeopblomstringer og iltsvind.

Eleverne lærte om muslingers store filtreringevne og beregnede den maksimale filtrationsrate til at være mellem 3-5 liter vand i timen for en ca. 5 cm stor musling. Eleverne fik også illustreret havets springlag, som adskiller overfladevand og bundvand med forskellig temperatur og saltholdighed og dermed massefylde. Lagene kan ikke eller kun vanskeligt blandes og er en af årsagerne til, at der kan udvikles langvarige iltsvind i bundvand.

Undervisere var forsker Lene Friis Møller og biolog Carsten Fomsgaard Nielsen, Dansk Skaldyrcenter.

Gymnasieelever på Dansk Skaldyrcenter. Foto: Lene Friis Møller Gymnasieelever på Dansk Skaldyrcenter. Foto: Lene Friis Møller
Fotos: Lene Friis Møller.