Kom ombord på Dana 23. april i Hirtshals

tirsdag 14 apr 15

H/S Dana

DTU's havforskningsskib Dana er 78 meter langt og er Danmarks eneste oceangående havforskningsskib.

Skibet er bygget i 1980-81 på Århus Værft og er forsynet med laboratorier og udstyr til at tage forskellige prøver fra havet og havbunden samt til trawlfiskeri.

Ud over faste opgaver i Østersøen, Nordsøen og Norskehavet, sejler Dana også jævnligt ved Grønland, og skibet var i foråret 2014 i Sargassohavet for at undersøge ålens tilbagegang.

Dana er nummer fire i rækken af danske havforskningsskibe med navnet Dana.

I forbindelse med Forskningens Døgn er der åbent skib på Danmarks største havforskningsskib Dana torsdag den 23. april 2015 kl. 14-20 i Hirtshals Havn

Hvad foregår der ombord på et havforskningsskib? Hvorfor har vi brug for viden om livet i havet? Og hvordan finder forskerne ud af, hvor mange fisk der er under overfladen? Det er nogle af de spørgsmål, man kan få svar på, når Dana holder åbent skib i forbindelse med Forskningens Døgn.

Tid og sted

Dana ligger til kaj ved Østbassin II ved Jens Munksvej i Hirtshals. Der er åbent for offentligheden torsdag den 23. april 2015 fra kl. 14 til kl. 20. Der er gratis adgang.

Det kan du se ombord

Der vil være mulighed for at gå rundt på skibet efter en afmærket rute. På forskellige poster undervejs står forskere og besætning klar til at fortælle om skibet og DTU Aquas forskning og undersøgelser.

• På fiskebroen kan du se, hvordan man fisker med et forskningsskib.

• I ”lytterummet” viser vi skibets udstyr til opmåling af fiskebestande med akustik. Her kan du også få mere at vide om biologernes arbejde med at bestemme størrelsen af fiskebestandene.

• I kemi-laboratoriet kan du høre, hvordan Dana indsamler informationer om havets temperatur, salt- og iltforhold, som er standardoplysninger i forbindelse med forskningstogter.

• I fiskelaboratoriet er der en samling af forskellige fisk på bordet, som man kan kigge på og røre ved. Vi fortæller, hvad det er for nogle fisk, og hvordan vi finder ud af, hvor gammel en fisk er - og hvad den oplysning bruges til.

• På agterdækket kan du høre om DTU Aquas arbejde med at udvikle blandt andet selektive trawl, som kan hjælpe fiskerne med kun at fange de ønskede fisk.

En del af Forskningens Døgn i Hjørring Kommune

Arrangementet på Dana er en del af Forskningens Døgn i Hjørring Kommune. Kommunens borgmester Arne Boelt åbner således Forskningens Døgn i kommunen den 23. april 2015 kl. 9.00 ved Dana. Herefter er der aktiviteter ombord for lokale gymnasieelever, inden alle inviteres ombord fra kl. 14.

Se andre Forskningen Døgn-arrangementer i Hjørring Kommune

Mød også DTU Aqua ved Forskningens Døgn på DTU i Lyngby

DTU Aqua deltager også i Forskningens Døgn på DTU's campus i Lyngby den 23. april 2015. Fra kl. 9-13 er der aktiviteter for skole- og gymnasieelever, og fra kl. 17 til kl. 20.30 er der åbnet for alle interesserede.

DTU Aquas aktiviteter er:

Læs mere om Forskningens Døgn på DTU i Lyngby