Fiskelaboratoriet på Dana. Foto: Line Reeh.

Stor succes med 'åbent skib' på Dana

onsdag 25 jun 14
af Line Reeh

Karin Stubgaard
Kommunikationsmedarbejder

Om Dana:

DTUs havforskningsskib Dana er 78 meter langt og bygget i 1980-81 på Århus Værft. Det er forsynet med blandt andet udstyr til trawlfiskeri på agterdækket og har forskelligt kommunikations- og navigationsudstyr.

Dana er Danmarks eneste oceangående havforskningsskib. Ud over faste opgaver i Østersøen, Nordsøen og Norskehavet, sejler Dana også jævnligt ved Grønland, og skibet har netop været i Sargassohavet for at undersøge ålens tilbagegang.

Dana er nummer fire i rækken af danske havforskningsskibe ved navn Dana.

4400 glade og nysgerrige besøgende fik et kik ind i havforskningens spændende verden, da DTU's store forskningsskib inviterede offentligheden indenfor. Det skete i anledning af videnskabsfestivalen Science in the City.

Forskere og besætning bød den 21.- 23. juni 2014 velkommen om bord på Danmarks største havforskningsskib Dana til et kik ind i en verden, som normalt ikke er åben for offentligheden.

Ved siden af DTU's Dana ved Amaliekaj i København lå forskningsskibet Aurora fra Aarhus Universitet og det tyske forskningsskib Solea fra Thünen-Institut für Ostseefischerei, der også havde åbent skib. Arrangementet var en del af videnskabsfestivalen Science in the City. Foto Line Reeh.

Velkommen om bord! 40 forskere, teknikere og studerende og 12 besætningsmedlemmer stod klar på Danmarks største havforskningsskib, Dana, til at fortælle om havforskning, myndighedsbetjening og arbejdet til havs. Foto Line Reeh.

Lørdag og søndag bød Gastronomisk Legestue fra Københavns Universitet på smagsprøver på retter lavet af kendte og oversete fristelser fra de danske farvande, fx strandkrabbebisque. Foto Line Reeh.

Der var oplevelser for både børn og voksne i fiskelaboratoriet, hvor man kunne høre om, hvordan resultater fra Danas togter i Østersøen, Nordsøen og Norskehavet bliver til fiskekvoter, og komme tæt på nogle af de mange forskellige fisk, som Dana får i nettet undervejs. Foto Mikkel Sørensen.

På båndet i fiskelaboratoriet var der 90 forskellige fiske- og skaldyrsarter fra farvandene omkring os. Foto Line Reeh.

De besøgende var glade for deres oplevelser om bord. Stemningen var god, og en lille stikprøveundersøgelse blandt besøgende gav topkarakterer til arrangementet. Foto Line Reeh.

Skipper Claus Persson, Dana fortæller om arbejdet på navigationsbroen. Foto Line Reeh.

Professor Thomas Kiøeboe, Centre for Ocean Life fortæller om havets mindste organismer. Foto Mikkel Sørensen.

Havets mikroskopiske liv i 3D. Foto Mikkel Sørensen.

Jacopo Bridda, som er kandidat i Akvatisk Videnskab og Teknologi fra DTU Aqua, filmede havbunden live for gæsterne med en lille undervandsrobot. Både han og studieleder Marja Koski stod klar til at fortælle mere om den unikke uddannelse, der kombinerer biologi og ingeniørvidenskab. Foto Mikkel Sørensen.

DTU's Dansk Skaldyrcenter stillede med muslinger i børnehøjde. Foto Line Reeh.
Den sydafrikanske forskningsminister Naledi Pandor. Foto: Mikael Schlosser
Sydafrikas minister for forskning og teknologi Naledi Pandor var på Dana for at diskutere muligheder for at udbygge samarbejdet omkring undervisning og forskning yderligere. DTU Aqua arbejder allerede sammen med Sydafrika, Angola og Namibia i projektet Eco-fish. Her ses forskningsministeren sammen med DTU's koncerndirektør Niels Axel Nielsen (t.v.) og DTU Aquas direktør Fritz Köster. Foto: Mikal Schlosser.
 Rektor Anders Bjarklev og bestyrelsesformand Per Falholt. Foto: Mikael Schlosser.
DTU’s bestyrelsesformand Per Falholt (t.v.) og DTU's rektor Anders Bjarklev (nr. 3 fra venstre) var også om bord på Dana. Foto: Mikal Schlosser.

Projektleder Karin Stubgaard, DTU Aqua og skipper Claus Persson bød velkommen til de Politiken-læsere, som lørdag og søndag aften deltog i to udsolgte læserklub-arrangementer. På programmet var et foredrag om ål og Danas nylige togt til Sargassohavet, om øresten og fiskekvoter samt en rundvisning på skibet. Foto Line Reeh.

Tak for besøget! Foto Line Reeh.

Se flere fotos fra åbent skib på Dana