Forskningsskibet Dana i Arktis. Foto: Olav Petersen

Ny arktisk sektion på DTU Aqua

tirsdag 22 mar 16
|

DTU Aqua har etableret en ny Sektion for Arktis som en strategisk satsning, der skal styrke DTU Aquas samlede indsats i Arktis.

DTU Aquas nye Sektion for Arktis vil i første omgang have fokus på samarbejdet med Grønlands Naturinstitut (GNI) og se på mulighederne inden for udvikling af hydroakustik og havbundskortlægning.

Sektionen vil også få en vigtig rolle i instrumenteringen af det ny forskningsskib, som forventes bygget i de kommende år som afløser for det nuværende Dana. Ønsket er, at det nye skib skal bygges til også at kunne fungere i Arktis og løse moniteringsopgaver for GNI.

Sektion for Arktis skal ligeledes understøtte DTU Aquas samarbejde med andre institutter på DTU, blandt andet DTU Space (Polar DTU) og DTU Byg (ARTEK), samt etablere et øget samarbejde såvel nationalt som internationalt med relevante forskningsinstitutioner og myndigheder i relation til Arktis.

Yderligere information

Yderligere information kan fås hos sektionsleder Karen Edelvang, kaede@aqua.dtu.dk, mobil 30 31 90 75.