Clara Ulrich. Foto: Bjørn Haldorsen, AlphaFilm & Kommunikation

DTU-professor valgt som formand for EU’s videnskabelige komité for fiskeri

fredag 29 apr 16

Professor Clara Ulrich, DTU Aqua skal stå i spidsen for de 32 eksperter, som rådgiver Europa-Kommissionen om fiskeriforhold

Professor Clara Ulrich, DTU Aqua er blevet valgt til formand for EU’s rådgivende komité for fiskeriforhold, Scientific, Technical and Economic Committee for Fisheries (STECF).

STECF leverer forskningsbaseret rådgivning til Europa-Kommissionen om biologiske, økonomiske, miljømæssige, sociale og tekniske aspekter af fiskeriforhold og EU’s fælles fiskeripolitik. Europa-Kommissionen konsulterer STECF om konkrete spørgsmål og har pligt til at inddrage komitéen, når der fremlægges nye forslag om fiskeriforvaltning.

Formandens primære rolle er at stå i spidsen for STECF’s tre årlige plenarforsamlinger, som hver varer en uge og afholdes i henholdsvis april, juli og oktober. Clara Ulrich har været almindeligt medlem af STECF i 4½ år og er valgt som formand for tre år - med mulighed for forlængelse.

STECF består af 32 medlemmer, som udpeges af Europa-Kommissionen i kraft af deres ekspertviden. De repræsenterer således ikke deres daglige arbejdsplads eller deres land. STECF har to danske medlemmer. Ud over Clara Ulrich er det lektor Jesper Levring Andersen, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.

Clara Ulrich er 41 år og stammer fra Frankrig, hvorfra hun har sin kandidat- og ph.d.-grad. I 2000 blev hun ansat på DTU Aqua, hvor hun sidste år blev udnævnt til professor i fiskeriforvaltning. Hun arbejder med et bredt spektrum af forvaltningsproblematikker i forbindelse med fiskeri – fra modeludvikling til samarbejde med erhverv og myndigheder. Aktuelt er hun international koordinator for projektet DiscardLess, der skal udforme strategier for, hvordan udsmid af fisk kan mindskes i de europæiske fiskerier.