Torsk. Foto: Line Reeh.

Hør podcast og radio om tynde torsk

onsdag 03 jan 18

Tynde torsk i Østersøen udfordrer forskere og fiskere. I december satte både DTU Podcast og DR Orientering fokus på emnet

Torskene i Østersøen har det temmelig skidt i disse år, og det giver udfordringer for de forskere, der forsøger at danne sig et overblik over de forhold, der påvirker torskebestanden. Er det ilt- og saltforholdene, føden, parasitter, sæler, dræbergopler, noget helt sjette eller en kombination? Det har DTU Podcast og DR-programmet Orientering interviewet forskere fra bl.a. DTU Aqua om.

Podcast om tynde torsk

DTU Podcast har været på besøg på DTU Aqua og mødt seniorforsker Jane Behrens, der forsker i leverparasitter i torsk, og sektionsleder Marie Storr-Paulsen, der deltog i Danas seneste moniteringstogt i Østersøen. I podcasten "Tynde torsk udfordrer forskere og fiskere" fortæller de om deres arbejde.

Radio om mysteriet om Østersøtorsken

Programmet Orientering på P1 på DR undersøger i en føljeton på fire afsnit, hvordan det står til med Østersøtorsken, og hvordan forskere undersøger, hvad der kan være forklaringerne på torskens dårlige tilstand.

Mysteriet om østersøtorsken
Introduktion til føljetonen og interview med professor Jacob Carstensen, Aarhus Universitet om Østersøen som levested for torsk.
Hør indslaget (gå til kl. 16.15 i oversigten)

Tynde torsk i Rønne
Sektionsleder Marie Storr-Paulsen og forsker Bastian Huwer, DTU Aqua fortæller om arbejdet på havforskningsskibet Dana og resultaterne fra det seneste togt i Østersøen.
Hør indslaget (gå til kl. 16.36 i oversigten)

Havets dygtigste fisker
Forsker Lotte Kindt-Larsen, DTU Aqua fortæller om sine undersøgelser af, hvor mange torsk sælerne spiser.
Hør indslaget (gå til kl. 17.42 i oversigten)

Torsk fra Østersøen har orm
Professor Kurt Buchmann, Københavns Universitet dissekerer torsk fra Østersøen og fortæller om torskens leverorm.
Hør indslaget (gå til kl. 17.50 i oversigten)

Hør mere fra DTU Podcast

DTU Podcast laver interviews, reportager og portrætter fra DTU.

Se oversigt over DTU's podcasts