Nyheder (DTU Aqua)

PRV-3 antigen in erythrocyte cytoplasm of rainbow trout
25 FEB

Diagnoseværktøj til nyt laksevirus

Ph.d.-projekt har udviklet diagnostiske værktøjer og det faglige grundlag for risikovurdering af PRV-3-virus, som kan gøre laksefisk syge.

Husdyrsygdomme Hav- og dambrug
Foto Per Anton Almgren
18 FEB

Ny uddannelse med fokus på fiskeri og bæredygtighed

En ny diplomingeniørretning, Fiskeriteknologi, kan søges nu til start i september.

Fødevarer, fisk og landbrug
Jomfruhummere. Foto: Valentina Melli.
18 FEB

Jomfruhummerfiskeri kan optimeres med trawlændringer

Ændringer foran og inde i trawlen kan hjælpe jomfruhummerfiskeriet med at leve op til EU’s landingsforpligtelse, konkluderer ph.d.-afhandling.

Fiskeri og fiskebestande
Snurrevod. Foto: DTU Aqua.
08 FEB

Mange små skridt mod mindre uønsket fangst

Den bedste måde at mindske fiskespild er slet ikke at fange uønskede fisk. Forskernes bud er bl.a. bedre fiskeredskaber og detaljerede kort baseret på fangstdata

Fødevarer, fisk og landbrug
Opdrætsanlæg.
01 FEB

International workshop om teknologi til opdræt af fisk

Workshop inviterer industri og forskere til at dele den nyeste viden om recirkulerede akvakultursystemer

Fødevareproduktion Hav- og dambrug Fisk og skaldyr
Jan Nielsen holder kursus i vandløbsrestaurering. Foto: Finn Sivebæk.
31 JAN

Ferskvandspris til fiskeplejekonsulent Jan Nielsen

Fiskeplejekonsulent Jan Nielsen, DTU Aqua har fået Wesenberg-Lund Prisen for sin mangeårige indsats for danske vandløb

Fiskeri og fiskebestande Økosystemer
Foto: The Velux Foundations
25 JAN

Fire DTU-forskere bliver Villum Young Investigators

Fire yngre DTU-forskere modtager hver 10 millioner kroner til deres forskning. Det sker ved den årlige udnævnelse af Villum Young Investigators, hvor Villum Fonden i år...

Hav- og dambrug Hardware og komponenter Telekommunikation Bygningsdesign Bygningskonstruktion Sundhed og sygdomme Økosystemer
Fiskefangst.
24 JAN

Forskningsseminar om at mindske fiskespild

Et forbud mod udsmid af uønsket fangst, discard, er trådt i kraft. Forskere, fiskere, forvaltere og miljøorganisationer mødes på DTU for at dele viden

Fiskeri og fiskebestande
Fritz Köster. Foto: Ulrik Jantzen.
08 JAN

DTU Aquas direktør er ny præsident for ICES

Institutdirektør Fritz Köster er præsident for Det Internationale Havundersøgelsesråd i de kommende tre år

Fiskeri og fiskebestande
FIskeæg og dyreplankton (vandlopper) og en blå plastfiber. Foto: Bastian Huwer.
11 DEC

Nyt samarbejde om løsninger på plastforurening i havet

DTU går sammen med fire andre forskningsinstitutioner for at undersøge konsekvenserne af plast i havet og behovet for ny lovgivning.

Økosystemer Miljøkemi Fisk og skaldyr

Nyhedsmail fra DTU Aqua

Få besked pr. mail, når der er nyt fra DTU Aqua

Ved tilmelding accepterer du, at DTU opbevarer din mailadresse. Vi bruger den kun til at sende netop dette nyhedsbrev, og vi giver ikke andre adgang til den. Du kan afmelde nyhedsbrevet her, hvorefter din mailadresse automatisk slettes.

Nyhedsbrev