Nyheder (DTU Aqua)

VÆLG INTERVAL
Jan Nielsen holder kursus i vandløbsrestaurering. Foto: Finn Sivebæk.
31 JAN

Ferskvandspris til fiskeplejekonsulent Jan Nielsen

Fiskeplejekonsulent Jan Nielsen, DTU Aqua har fået Wesenberg-Lund Prisen for sin mangeårige indsats for danske vandløb

Fiskeri og fiskebestande Økosystemer
Foto: The Velux Foundations
25 JAN

Fire DTU-forskere bliver Villum Young Investigators

Fire yngre DTU-forskere modtager hver 10 millioner kroner til deres forskning. Det sker ved den årlige udnævnelse af Villum Young Investigators, hvor Villum Fonden i år...

Hav- og dambrug Hardware og komponenter Telekommunikation Bygningsdesign Bygningskonstruktion Sundhed og sygdomme Økosystemer
Fiskefangst.
24 JAN

Forskningsseminar om at mindske fiskespild

Et forbud mod udsmid af uønsket fangst, discard, er trådt i kraft. Forskere, fiskere, forvaltere og miljøorganisationer mødes på DTU for at dele viden

Fiskeri og fiskebestande
Fritz Köster. Foto: Ulrik Jantzen.
08 JAN

DTU Aquas direktør er ny præsident for ICES

Institutdirektør Fritz Köster er præsident for Det Internationale Havundersøgelsesråd i de kommende tre år

Fiskeri og fiskebestande
FIskeæg og dyreplankton (vandlopper) og en blå plastfiber. Foto: Bastian Huwer.
11 DEC

Nyt samarbejde om løsninger på plastforurening i havet

DTU går sammen med fire andre forskningsinstitutioner for at undersøge konsekvenserne af plast i havet og behovet for ny lovgivning.

Økosystemer Miljøkemi Fisk og skaldyr
Tobislarve. Foto Ole Henriksen.
10 DEC

Ekstreme tobisår når vandet vender

I fire år ud af 24 var der ekstremt mange tobis på Doggerbanke. Alle fire år var vandstrømmen omvendt i februar, hvor de første æg klækker

Fødevarer, fisk og landbrug Havforskning
1250 m3 træflis filtrerer dambrugsvand og fjerner kvælstof. Foto Helle Falborg.
02 NOV

Træflis er effektivt til at fjerne kvælstof fra dambrugsvand

Erfaringerne fra et års drift på tre dambrug viser, at træflisfiltre kan fjerne store mængder kvælstof fra udledningsvandet.

Hav- og dambrug Fisk og skaldyr Spildevand og vandafledning
ESP (Electronic Sample Processor) gøres klar til test i havet. Foto Jes Dolby
12 OKT

Robot sporer eDNA fra fisk på havets bund

Forskere fra DTU Aqua afprøver lige nu verdens første undervands-DNA-laboratorium. Det tjekker dagligt vandet for DNA-spor fra fire fiskearter.

Fiskeri og fiskebestande Gener og genomer
Forskellige typer affald samlet fra sildelarveundersøgelse i Nordsøen. Foto Bastian Huwer.
01 OKT

Affald i Nordsøen skal kortlægges

Hvor meget affald flyder rundt i vandsøjlen i Nordsøen? Hvordan er det fordelt, og hvilke typer er det? Det kortlægges i nyt forskningsprojekt.

Fiskeri og fiskebestande Miljø og forurening
Blåfinnet tun
28 AUG

Fire tun mærket i lørdags

DTU Aqua sætter igen i år i samarbejde med frivillige fiskere elektroniske mærker på blåfinnet tun i dansk farvand.

Nyhedsmail fra DTU Aqua

Få besked pr. mail, når der er nyt fra DTU Aqua

Ved tilmelding accepterer du, at DTU opbevarer din mailadresse. Vi bruger den kun til at sende netop dette nyhedsbrev, og vi giver ikke andre adgang til den. Du kan afmelde nyhedsbrevet her, hvorefter din mailadresse automatisk slettes.

Nyhedsbrev