Trawlfiskeri. Foto: Øivind Berg

DTU Aqua-ekspert i økosystembaseret fiskeriforvaltning udpeget til Fiskerikommisionen

tirsdag 23 aug 22

Grete E. Dinesen
Specialkonsulent

Minister for Fødevarer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn har udpeget seniorkonsulent fra DTU Aqua Grete E. Dinesen til medlem af Fiskerikommisionen.

Fiskeriminister Rasmus Prehn har nu sammensat en ny Fiskerikommissionen, og en af de 10 medlemmer er Grete Elisabeth Dinesen, seniorkonsulent i økosystembaseret fiskeriforvaltning på DTU Aqua.

”Som medlem af Fiskerikommissionen ser jeg frem til at bidrage med ekspertviden om fiskeriets påvirkning af økosystemer, havbundens natur og biodiversitet, samt med min erfaring med udvikling af en forvaltning, der sikrer bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer, og som samtidig tager hensyn til de mange, der bruger havet i deres fritid eller arbejde,” siger Grete Elisabeth Dinesen.

LÆS kommissoriet for Fiskerikommissionen

Fiskerikommissionen består af eksperter inden for fiskeri, fødevarer, iværksætteri, økonomi, økosystemer og klima.

Den nye Fiskerikommision

Formanden for Fiskerikommisionen er Lars Barfoed. Ud over ham består Fiskerikommissionen nu af:

• Grethe Elisabeth Dinesen, seniorkonsulent i økosystembaseret fiskeriforvaltning ved Danmarks Tekniske Universitet
  • Liselotte Hohwy Stokholm, direktør for Tænketanken Hav, tidligere CEO for erhvervscenter København
  • Simon Jul, madiværksætter og komiker
  • Birthe Larsen, lektor i økonomi ved Copenhagen Business School
  • Peder Andersen, professor emeritus i ressourceøkonomi ved Københavns Universitet
  • Poul Degnbol, tidligere Head of Advice, International Council for the Exploration of the Sea (ICES))
  • Troels Hegland, lektor i fiskeriforvaltning ved Aalborg Universitet
  • Peter Grønkær, lektor i marinøkologi ved Aarhus Universitet
  • Niels Buus Kristensenm forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Oslo

Første møde i den nye kommission bliver afholdt i efteråret 2022, og medlemmerne afslutter deres arbejde inden udgangen af 2023.

Her vil kommissionen komme med anbefalinger til, hvordan fiskeriet fortsat kan udvikle sig, så det er økonomisk levedygtigt og bidrager til samfundsøkonomien, samtidig med at klima og havmiljø beskyttes, hedder det på ministeriets hjemmeside

Læs nyheden på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hjemmeside

FOTO: Øivind Berg