Foto Colourbox

Philip John Binning
Senior Vice President, Dean of Graduate Studies and International Affairs
Afdelingen for Uddannelse og Studerende

Et studie i store hajer er startskuddet i en ph.d.-aftale mellem DTU og australske University of Queensland.

DTU og australske University of Queensland har netop indgået en ph.d.-aftale, der skal stimulere forskningssamarbejdet mellem de to strategiske partnere, lette mobiliteten for de ph.d.-studerende og styrke samarbejdet mellem de berørte forskningsmiljøer.

Ved at der knyttes to vejledere til de ph.d.-studerendes projekter, kan de studerende drage nytte af perspektiver, færdigheder og viden fra to forskellige lande.

Den 28. februar besøgte DTU-dekan Phillip Binning University of Queensland , hvor han bl.a. underskrev aftalen om såkaldt ph.d. co-supervision:

”University of Queensland er en vigtig partner for DTU og en regional stormagt inden for en række videnskabelige felter som vandmiljø og aqua. Derudover deler DTU og University of Queensland et værdifællesskab i forhold til at finde tekniske løsninger på samfundsudfordringer,” siger Philip Binning.

Den bedst mulige uddannelse

Professor Einar Eg Nielsen fra DTU Aqua har allerede knyttet tre ph.d.-studerende til det banebrydende projekt Geno Jaws, der undersøger, hvad der er sket med store haj-arter, den hvide haj, tigerhajen, sandtigerhajen og makohajen de seneste 100 år. Mens DTU Aqua trækker på en lang erfaring med at udtrække historisk dna fra fisk, har de australske forskere en stor viden om hajers biologi, økologi og genetik.

”For os handler samarbejdet om, at man forpligter sig til at udnytte de kompetencer, der ligger i Danmark og Australien. Samtidig er det med til at internationalisere vores forskningsprojekt. Med aftalen får de ph-d.-studerende et forskningsophold af længere varighed sammen med en australsk ph.d.-vejleder. Det er med til at give dem den bedst mulige uddannelse,” siger Einar Eg Nielsen.

Han er hovedvejleder for to af de ph.d.-studerende, der kommer fra DTU, og medvejleder for den australske ph.d.-studerende.

University of Queensland har mere end 100 forskningscentre og større forskningsinitiativer, der gør det muligt at tackle betydelige globale udfordringer. Arbejdet på universitetets centre og institutter spænder over en række discipliner, fra biovidenskab og nanoteknologi til bæredygtig udvikling og social videnskab. Blandt andet er vandrensning og kvantefysik et fælles interesseområde for DTU og UQ.