Dana. Foto: Heidi Andreasen.

Radio fra Danmarks største havforskningsskib

mandag 06 jan 20

Kontakt

Dennis Lisbjerg
Gæst
DTU Aqua
22 27 26 00

DR’s videnskabsprogram har været ombord på Dana for at høre, hvad skibet bruges til, og hvorfor der er behov for et nyt dansk oceangående forskningsskib.

Danmarks største og eneste oceangående forskningsskib, Dana, er 38 år gammelt, teknisk forældet og for dyrt i drift og vedligeholdelse. Derfor arbejder det danske havforskningsmiljø og DTU, som ejer Dana, på at finde finansiering til et nyt forskningsskib. 

"Danmark er en søfartsnation, en fiskerination og en vidensnation. Og på et helt bestemt dansk skib går de tre ting op i en højere enhed. Skibet hedder Dana."
Vært Carsten Nielsen, DR

Men hvorfor er der behov for et nyt forskningsskib? Og hvad er formålet med at have et flydende laboratorium, som et forskningsskib er? Det satte P1’s videnskabsprogram ”Så vidt vi ved” sig for at undersøge og var ombord, da Dana lå på sin kajplads i Hirtshals Havn i december.

I programmet fortæller sektionslederne Marie Storr-Paulsen og Kai Wieland fra DTU Aqua om fiskeriforskning på Dana, udfordringerne med et gammelt skib og fordelene ved at nyt. Desuden indeholder programmet et historisk tilbageblik over den rolle, som skiftede danske forskningsskibe og ekspeditioner har spillet, bl.a. Dana II's jordomsejlning i 1928-1930 og Galathea-ekspeditionerne i 1845-47, 1950-52 og 2006-2007.

Hør ”Så vidt vi ved” om Danmarks største havforskningsskib på dr.dk

Et nyt havforskningsskib?

DTU har gennemført et studie af, hvordan et nyt oceangående havforskningsskib kan designes, og hvad det vil koste: 

  • Størrelse: 65 meter langt og plads til 20 forskere.
  • Is-klasse: Høj
  • Byggepris: ca. 320 mio. kr. Der er behov for kr. 180 mio. til finansiering. DTU forventer selv at finansiere resten.

Skibet vil være optimeret til løsning af:

  • Klima- og biodiversitetsforskning i hele riget. 
  • Undersøgelser af geologiske og levende ressourcer og deres bæredygtige udnyttelse.
  • Miljørelateret havforskning.
  • Understøttelse af Forsvarsministeriets civile opgaver, f.eks. bidrag til miljøovervågning.

Skibet vil desuden bidrage til:

  • Uddannelse af fremtidens havforskere og tekniske personale.
  • Kompetencer i dansk maritim industri i at designe, udruste og servicere moderne specialskibe.