Nyheder (DTU Aqua)

VÆLG INTERVAL
2019
Udsnit af kort over vigtigste levesteder for fisk i danske farvande. Grafik: DTU Aqua.
21 OKT

Her er de vigtigste levesteder for fisk i indre danske farvande

Ny kortlægning viser, hvilke områder der bør tages særligt hensyn til for at fremme fiskebestandene.

Fiskeri og fiskebestande Økosystemer
Ken H. Andersen. Foto: Mikal Schlosser.
18 OKT

Ny teori om fiskeriøkologi og fiskebestandenes udvikling

DTU-forsker lancerer en ny teori til modellering af fiskebestande og fiskesamfund og anvender den på aktuelle problemstillinger inden for fiskerividenskab.

Fiskeri og fiskebestande Økosystemer Matematisk modellering
16 OKT

DTU forstærker samarbejde med australsk universitet

Ny partnerskabsaftale mellem DTU og University of Queensland styrker samarbejdet inden for bl.a. sundhedsteknologi.

En lille gydemoden Østersøtorsk på 21 cm. Foto: Bastian Huwer, DTU Aqua.
16 OKT

Det ser dystert ud for torsken i den østlige Østersø

Dårlige iltforhold, manglende føde og flere parasitter overført fra gråsæler påvirker i dag torsken i den østlige Østersø mere end fiskeriet.

Fødevarer, fisk og landbrug
Afprøvning af fiskeredskaber. Foto: Jordan Feekings.
09 OKT

FastTrack: Håb om bedre redskaber i flere typer fiskeri

Samarbejdet mellem fiskere, vodbindere, forvaltere og DTU Aqua har ledt til udvikling af ikke mindre end 19 nye redskabsdesigns.

Havet. Foto: Helle Falborg
07 OKT

Kan organismer fra dybhavet udnyttes bæredygtigt?

Nyt EU-projekt skal undersøge, hvorvidt biologisk og økonomisk bæredygtigt fiskeri i dybhavet fra 200-1000 meter er muligt.

23 SEP

Sejlivede myter om plastik i havet

Professor Torkel Gissel Nielsen svarer dagligt på spørgsmål om plastik i havet fra pressen og studerende. Han forbløffes over de insisterende gentagelser af udokumenterede...

Havforskning Miljø og forurening
Fangst fra bundtrawlundersøgelse på Dana. Foto: Esther Beukhof.
12 SEP

Ph.d.-forsvar om, hvordan marine fiskesamfund reagerer på miljøpåvirkninger

Fredag den 27. september 2019 forsvarer Esther Beukhof sin ph.d.-afhandling på DTU i Lyngby.

Fiskeri og fiskebestande Havforskning Økosystemer
Thomas Kiørboe. Foto: Carlsbergfondet.
01 SEP

DTU-professor får Carlsbergfondets Forskningspris 2019

Thomas Kiørboe, som er professor i marinøkologi på DTU, modtager forskningspris for sit banebrydende arbejde.

Havforskning Klimaændringer Økosystemer
Havet. Foto: Helle Falborg
27 AUG

Havøkologi-prognoser er nyt værktøj i klimatilpasningen

DTU-forsker udvikler kortsigtede prognoser for livet i havet, som kan hjælpe fiskeriet med at tilpasse sig klimaforandringerne.

Fiskeri og fiskebestande Havforskning Klimaændringer

Nyhedsmail fra DTU Aqua

Få besked pr. mail, når der er nyt fra DTU Aqua

Ved tilmelding accepterer du, at DTU opbevarer din mailadresse. Vi bruger den kun til at sende netop dette nyhedsbrev, og vi giver ikke andre adgang til den. Du kan afmelde nyhedsbrevet her, hvorefter din mailadresse automatisk slettes.

Nyhedsbrev