Nina Overgaard Therkildsen får overrakt Jorcks Forskningspris i Højesteret. Foto: Jakob Carlsen.

Forskningspris til DTU Aqua-genetiker

torsdag 12 dec 13
af Line Reeh

Post.doc Nina Overgaard Therkildsen, DTU Aqua modtager Jorcks Forskningspris på 200.000 kroner

Jorcks Forskningspris, der gives som anerkendelse og inspiration til fortsættelse af prismodtagernes forskning og undervisning, blev overrakt ved en højtidelighed i Højesteret onsdag den 11. december 2013.

Nina Overgaard Therkildsen er uddannet ved DTU Aqua, hvor hun under sine ph.d.-studier var tilknyttet DTU Aquas fiskegenetik-gruppe i Silkeborg med professor Einar Eg Nielsen som vejleder. I ph.d.-projektet har den dygtige fiske-genetiker undersøgt i hvilken grad, torsken vil være i stand til at tilpasse sig ændrede klimaforhold. Det har hun gjort ved at anvende de nyeste teknikker inden for genom-forskning. Ved at sammenligne dna fra nulevende fisk med historiske prøver har hun blandt andet kortlagt ændringer i torskepopulationens udbredelse ved Grønland, som er blandt torskens nordligste udbredelsesområder.

Nina Overgaard Therkildsen er nu tilknyttet Stanford Universitetet i USA, hvor hun med et to-årigt post doc-stipendium fra Villum Fonden fortsætter sit pionerarbejde med at undersøge, hvordan man kan bruge genom-forskning til at få svar på, hvordan fiskeri påvirker evolutionen på mikroniveau.

Nina Overgaard Therkildsen er ikke helt uvant med at vinde priser. Hun modtog i 2011 et Eliteforsk-rejsestipendium fra Videnskabsministeriet, i oktober 2012 blev hun hædret med DTU's Young Researcher Award for sin ph.d.-afhandling, og i maj i år var hun en af to naturvidenskabelige vindere i DR’s Ph.d.Cup.

Ud over Nina Overgaard Therkildsen modtog også professor dr.jur. Tine Sommer, Århus Universitet og ph.d.-studerende Ingrid Vincent Andersen, DTU Mekanik Jorcks Forskningspris ved prisuddelingen den 11. december 2013. Derudover blev der uddelt en række rejsestipendier.

Reinholdt W. Jorck og Hustrus Fond

Reinholdt W. Jorck og Hustrus Fond blevet stiftet i 1936 af overretssagfører Knud Jorck til minde om forældrene grosserer Reinholdt W. Jorck og Vilhelmine Jorck. Fonden administreres af Dansk Erhverv.