DTU indvier ny campus i Hirtshals

mandag 25 sep 23

Friedrich Wilhelm Köster
Institutdirektør, Professor

Peter Vilhelm Skov
Lektor

Hirtshals er en af Danmarks vigtigste fiskeribyer med et erhvervsliv i rivende udvikling inden for fiskeri og akvakultur. Nu er byen også en universitetsby, for fredag d. 22. september indviede DTU en ny campus i samarbejde med Nordsøen Forskerpark.

DTU har oprettet en ny kandidatuddannelse i ”Bæredygtigt fiskeri og akvakultur”, som får base i Hirtshals. Samtidig skal de studerende på diplomingeniøruddannelsen "Fiskeriteknologi" fremover være i Hirtshals i et år af deres uddannelse. Det kræver de helt rigtige undervisningsfaciliteter, og derfor indviede DTU og Nordsøen Forskerpark både en ny campus og en nyopført undervisningsbygning fredag den 22. september 2023 i Nordsøen Forskerpark i Hirtshals.

”I dag tager vi et vigtigt skridt i at styrke DTU’s tilstedeværelse i Nordjylland og specifikt i Hjørring Kommune. Vi har i forvejen stærke og velfungerende faglige forskningsmiljøer i fiskeri og akvakultur her i Hirtshals, og nu etablerer vi også uddannelser,” sagde Fritz W. Köster, institutdirektør for DTU Aqua, da han bød velkommen sammen med direktør for Nordsøen Forskerpark, Karl Henrik Laursen.

Også rektor på DTU Anders Bjarklev lagde i sin tale vægt på, at DTU længe har været til stede i Hirtshals, og at det giver de helt rette forudsætninger for at åbne en campus.

”Selvom vi i dag fejrer indvielsen af DTU’s nye campus i Nordsøen Forskerpark, så er det faktisk ikke nyt, at DTU er i Hirtshals. Vi har været her i rigtig lang tid, men det giver enormt god mening at være meget mere til stede her i Hirtshals. Det her er derfor en del af det, der også er kendt som udflytningen, men som jeg kalder for indflytningen, på lige præcis det sted, hvor det giver allerbedst mening at være,” sagde Anders Bjarklev, da han indtog talerstolen.

De studerende bliver undervist af og har deres gang i DTU’s forskningsmiljø og vil også have mulighed for at samarbejde med Nordsøen Forskerpark og erhvervslivet om udvikling på deres felt. På indvielsesdagen var det muligt at få en guidet rundvisning i undervisningsfaciliteterne og blive endnu klogere på Hirtshals som universitetsby.

Også Hjørrings borgmester, Søren Smalbro, og departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet, Hanne Meldgaard, holdt taler på dagen.