Grafik af Anja Frausing

Living Ports i finalen til World Sustainability Awards

onsdag 06 apr 22

Kontakt

Jon Christian Svendsen
Seniorforsker
DTU Aqua
93 51 16 63

Kontakt

Wolfgang Kunther
Lektor
DTU Sustain
45 25 17 52

En levende havn skal også være et levende havmiljø fyldt med fisk og andre former for liv. Det samspil mellem byggeri og biodiversitet i havne er visionen for det internationale projekt Living Ports. DTU Aqua er med i projektet, der lige er blevet er nomineret til World Sustainability Award.

Det internationale havneinnovationsprojekt Living Ports er netop blevet udvalgt som finalist til 2022 World Sustainability Awards i kategorien Infrastructures.

DTU Aquas forskere Tim Wilms og Jon C. Svendsen samt Wolfgang Kunther fra DTU er med i Living Ports, hvor de bl.a. samarbejder med firmaet Econcrete – et byggefirma, der udvikler ny beton, der kan tiltrække og understøtte livet i havet ved havne. Håbet er, at havmiljøet vil trives omkring betonkonstruktionerne.

"Forventningen er, at en række organismer hurtigt vil fæstne sig på den nye type beton og danne levesteder og fødegrundlag for andre organismer. "
Seniorforsker Jon C. Svendsen

Hvordan kommer de nye tiltag til at fremme biodiversiteteten i forhold til tidligere tiders materialer?

”Anvendelsen af bedre materialer til beton-produktion kan forhåbentligt betyde, at fisk og smådyr trives bedre i havnen. Forventningen er, at en række organismer hurtigt vil fæstne sig på den nye type beton og danne levesteder og fødegrundlag for andre organismer. Selve udformningen af den anvendte beton vil formodentligt også skabe levesteder i form af skjul og større overflader - og derved flere muligheder for liv i vandet,” siger seniorforsker Jon Svendsen.

Se meget mere om projektet Living Ports 

De danske forskere undersøger ved hjælp af undervandskameraer fisk og biodiversitet rundt om de nye havnekonstruktioner og bidrager hermed til projekt Living Ports med monitering og dokumentation for, hvordan tiltagene virker:

”Vi forventer med projektet at udvikle nye værktøjer til at skabe biodiversitet og godt fiskeri i lokale havne,” fortæller seniorforsker Jon Svendsen. Living Ports foregår i Spanien, men i Danmark har forskerne et lignende samarbejde med Naturpark Lillebælt, hvor de etablerer biohuts, der er børnehaver for fisk i havne ved Lillebælt. 

Nyt at tænke på biodiversitet i havne

Traditionelt har man ifølge forskerne ikke tænkt på biodiversitet i danske havne:

”Men nu er vandet så rent i havnene, at vi kan bade i det mange steder. Det myldrer rundt med badegæster om sommeren, bl.a. forskellige steder i Københavns havne. Derfor er der også store muligheder for at understøtte havets biodiversitet og understøtte et godt rekreativt fiskeri ved havnene,” siger Jon Svendsen og understreger, at biodiversiteten ikke kommer af sig selv:

”Men vi mangler værktøjerne til at fremme livet i havet – især i havne. Men det er sådanne værktøjer, vi arbejder på at udvikle nu gennem de erfaringer, vi får, gennem vores samarbejde både i Spanien og med Naturpark Lillebælt Danmark.”

Du kan stemme på projektet

World Sustainability Awards er stiftet af the International Association of Ports (IAPH). Før den endelige vinder bliver valgt, er der indtil den 18. april mulighed for offentligheden for at stemme på et projekt.

Resultatet af den offentlige afstemning (30 %) sammen med evalueringen af juryen af eksperter (70 %) vil tilsammen afgøre, hvem der vinder priserne, som vil blive uddelt under den internationale konferencen om havne, der finder sted den 17. maj i Vancouver i Canada.

BILLEDE
Den farvede grafik er lavet af Anja Frausing. Det forestiller det projekterede betonmodulsystem, der skal bygges under vand til at sætte overvågningskameraer på. Kameraer vil optage lodret og parallelt med havnevæggen. Kamerasystemer vil blive fastgjort med reb langs havnen.

FAKTA om Living Ports

LIVING PORTS er et EU Horizon 2020-finansieret projekt med en storstilet implementering i havnen i Vigo, Galicien, Spanien.

LIVING PORTS-projektet er designet til at skabe en grundlæggende ændring i kyst- og havinfrastrukturindustriens (CMI) operationer ved at skifte væk fra forældet "grå" konstruktion og hen imod naturinklusiv infrastruktur med strukturelle, miljømæssige og socioøkonomiske fordele, skriver de på projektets hjemmeside.