Fiskerihavn. Foto: Danmarks Fiskeriforening PO

Ph.d.-forsvar om bestandsvurdering af fisk, når datagrundlaget er begrænset

torsdag 21 apr 16

Alexandros Kokkalis
Gæst

Tid & sted

Forsvaret finder sted torsdag den 28. april kl. 13:00.

Charlottenlund Slot
Riddersalen
Jægersborg Allé 1
2920 Charlottelund

28. april 2016 forsvarer Alexandros Kokkalis sin ph.d.-afhandling "Fish stock assessment under data limitations"

Ph.d.-studerende Alexandros Kokkalis forsvarer sin afhandling "Fish stock assessment under data limitations" torsdag den 28. april 2016 kl. 13.00 på DTU Aqua i Charlottenlund. Afhandlingen beskæftiger sig med udvikling af en model til bestandsvurdering af fisk, som kan bruges i tilfælde, hvor man ikke har særlig mange data om den pågældende bestand til rådighed.

Vejledere

• Hovedvejleder: Professor Ken Haste Andersen, DTU Aqua
  • Medvejledere: Lektor Uffe H. Thygesen og seniorforsker Anders Nielsen, DTU Aqua

Censorer

• Professer Henrik Mosegaard, DTU Aqua (formand)
  • Dr. Carmen Fernandez, ICES, København
  • Dr. Carl Michael O’Brien, CEFAS, Lowestoft, UK

Formand for forsvaret

• Seniorforsker Mary Wisz, DTU Aqua

Afhandlingen

En kopi af afhandlingen kan læses på instituttet. Kontakt sekretær for DTU Aquas ph.d.-skole Marian Solrun Probst, masad@aqua.dtu.dk

Resumé af afhandlingen

Bestandsvurdering er en integreret del af fiskeriforvaltning.Moderne bestandsvurderingsmetoder kræver data fra fiskeriet og bestanden såsom fangster, survey-estimater, aldersinformation og livshistorieparametre, som alle er bekostelige at skaffe og generelt svært tilgængelige. Størstedelen af de globale fangster kommer fra arter, der ikke er officielt bestandsvurderet på grund af manglende data. Det gør sig især gældende for småskala-fiskeri og fiskeri i udviklingslande.

Nye metoder behøves, som kun kræver lidt og let tilgængelig data og som kan rådgive om bestande, der ikke er vurderet endnu. Målet med denne afhandling er at udvikle en ny databegrænset metode til bestandsvurdering som: har rødder i teoretisk økologi, kun kræver information om størrelsessammensætningen af fangsten eller surveysamplen (aldersinformation ikke påkrævet), og ikke kræver en tidsrække.Metoden estimerer fiskeridødeligheden og Fmsy referencepunktet, den er testet og valideret, og er implementeret som en softwarepakk e, der letter brugen for interessenter på forskellige niveauer.

Metoden bygger på principper fra størrelsesbaseret teoretisk økologi, der beskriver udnyttede fiskebestande. Modelparametrene svarer til Beverton-Holt livhistorieinvarianter, hvilket reducerer antallet af parametre og tillader databegrænsede bestandsvurderinger at låne information fra datarige bestande. Denmatematiske formulering af enkeltarts populationsdynamikken anvendes sammen med maksimum likelihood metoden til at estimere modelparametre. Den databegrænsede metode estimerer på samme tid fiskeridødeligheden og det biologiske referencepunkt Fmsy.

Mindstekravet til data er en enkelt størrelsesfordeling fra kommercielle fangster eller fra en videnskabelig survey. Hvis den totale fangst er kendt, kan vigtige størrelser vedrørende bestanden kvantificeres (fx biomassen af den gydende population og størrelsen af rekruttering). Metoden er testet gennem simulationer og valideret ved at bruge subsæt af tilgængelig data fra datarige fiskebestande. Softwarepakken i programmeringssproget R, som implementerer metoden, er offentlig tilgængelig.