Rejsegilde Autonomous Systems Test Arena (Foto: Ole Ravn)

Rejsegilde for Autonomous Systems Test Arena

tirsdag 10 mar 20

Ole Ravn
Seniorrådgiver, Professor emeritus
DTU Electro

Se timelapse video (YouTube) af opførelsen og oppustningen af airdomen.
Fredag d. 6. marts fejrede DTU den nye testfacilitet for autonome systemers rejsegilde for de involverede entreprenører og nogle af de fremtidige brugere.

Autonomous Systems Test Arena (ASTA) er en ny facilitet for samarbejdende autonome systemer i luften, på jorden, på vandet og under vandoverfladen. Her kan forskere og studerende teste en lang række autonome systemer, herunder selvstyrende droner, robotter og små ubåde.

En unik testfacilitet
Testarenaen på 950 kvadratmeter, er 14 meter høj og holdes oppe med 10.000 kubikmeter luft. Den unikke arena er opdelt i tre sektioner af drone-net. I den ene ende er anbragt en pool til test af robotter på og under vand. Faciliteten er placeret i tredje kvadrant på DTU Lyngby Campus og blev rejst med hjælp fra studerende og personale i slutningen af februar i år.

ASTA vil blive brugt som en midlertidig testfacilitet i de næste 6-8 år, alt imens DTU vil arbejde på at etablere en mere permanent bygning.

Ved rejsegildet blev der holdt taler af DTU Elektro's institutdirektør Preben Jørgensen, Campus Service-projektleder Michael Cole, seniorforsker Patrizio Mariani fra DTU Aqua, astrofysiker og chefrådgiver Michael Linden-Vørnle fra DTU Space, Søren Blok fra entreprenørfirmaet MOE på vegne af entreprenørerne og sidst, men ikke mindst, Peter Brøgger fra DenForm.

Institutterne DTU Elektro, DTU Aqua og DTU Space er involveret i testarenaen.

ASTA åbner i foråret 2020.

Topping-out ceremony at Autonomous Systems Test Arena - ASTA, DTU (Photo: Ole Ravn)
DTU Elektro's institutdirektør Preben Jørgensen.

Deltagende ved rejsegildet.

ASTA (Photo: Jens Christian Andersen)
Autonomous Systems Test Arena for både studerende og forskere.

Fotos: Ole Ravn og Jens Christian Andersen.