Britt Bang Jensen, privatfoto

Internationalt referencelaboratorie for fiskesygdommen VHS får ny leder fra DTU Aqua

torsdag 08 dec 22

Ann Britt Bang Jensen
Sektionsleder

Blå bog

Britt Bang Jensen er uddannet veterinær på den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole. Herefter kom hun til Danmarks Veterinære Fødevareforskning i Århus, hvor hun arbejdede med diagnostik af Fiskesygdomme i det, som nu mange år senere er sektion for fiske- og skaldyrssygdomme på DTU Aqua.

Under tiden i Århus, gennemførte hun en ph.d. i akvatisk epidemiologi under den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole

Før DTU Aqua kommer Britt Bang Jensen fra en stilling som seniorforsker på Veterinærinstituttet i Norge, Sektion for Epidemiologi, hvor hun var ansat siden 2009 og primært beskæftigede sig med myndighedsbetjening, forskning og beredskab, altsammen inden for fiskehelse.

Britt Bang Jensen kommer fra Værløse, men hun har de sidste 13 år boet i Norge og sætter stor pris på den norske natur og det hyggelige norske folk. Nu er hun flyttet tilbage til Danmark med sine to børn på 6 og 8 år.

Fra 1. august 2022 tiltrådt som leder af Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme.

Britt Bang Jensen, sektionsleder for Sektion for Fiske- og Skaldyrssygdomme, er blevet udpeget som ny leder af WOAH’s referencelab for virussygdommen VHS.

World Organisation for Animal Health, WOAH har udpeget Britt Bang Jensen, der er sektionsleder for Sektion for Fiske- og Skaldyrssygdomme på DTU Aqua, til at være den nye leder af organisationens referencelaboratorie for fiskesygdommen VHS.

Britt Bang Jensen overtager stafetten efter professor Niels Jørgen Olesen, der før havde den rolle i WOAH, og som Britt Bang Jensen efterfølger som leder i Sektion for Fiske- og Skaldyrssygdomme, efter Niels Jørgen Olesen er gået på pension.

VHS er en virussygdom hos regnbueørreder. Det fulde navn er viral hæmorrhagisk septikæmi eller egtvedsyge, fordi sygdommen første gang blev identificeret nær Egtved i Jylland:

”Det er virkelig fint, at vores laboratorie kan fortsætte med at have denne rolle. Siden VHS første gang blev opdaget, har der foregået en omhyggelig og målrettet indsats på laboratoriet for at forstå, hvordan virus smitter, hvordan det gør skader i fiskene, og hvordan det kan kontrolleres,” siger Britt Bang Jensen og fortsætter:

”Derved bygger vi på årtiers erfaring. På sektionen har vi tilsammen en helt unik kompetence, når det gælder denne sygdom. Således samarbejder vi også med laboratorier og forskere over hele verden når det kommer til forebyggelse, diagnostik og kontrol af VHS.”

Meget smitsom og meldepligtig fiskesygdom

VHS blev opdaget første gang i 1962 nær Egtved i Jylland. Dengang var mere end halvdelen af alle danske dambrug smittede, og virussen gav ofte anledning til høj dødelighed og forringet velfærd hos fiskene. Siden har man fundet VHS i de fleste lande i Europa, i Nordamerika, Japan og i Sortehavet.

Britt Bang Jensen fortæller, at fordi VHS er meget smitsom og forårsager stor skade, er den meldepligtig både i EU-regi og til WOAH, som er dyrenes svar på WHO.

I Danmark blev der i 2009 gennemført et udryddelsesprogram mod VHS, og siden da har vi været fri for sygdommen.

Ud over regnbueørreder er der identificeret over 60 fiskearter, som i en eller anden grad er modtagelige for smitte med VHS.

Styrke internationalt forskningssamarbejde

"Det, at vi har rollen som WOAH-ekspert på VHS, betyder, at vi kan opretholde og styrke vores internationale forskningssamarbejde."
Britt Bang Jensen, leder, Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme

Britt Bang Jensens forskning har været rettet primært mod at forstå epidemiologien bag virussygdomme hos opdrættet laksefisk. I de senere år specielt mod en bedre forståelse af dødelighed og årsager til dødelighed.

”Det, at vi har rollen som WOAH-ekspert på VHS, betyder, at vi kan opretholde og styrke vores internationale forskningssamarbejde,” siger Britt Bang Jensen og uddyber:

”Det går to veje: Vi hjælper andre laboratorier med at oprette og kvalitetssikre deres diagnostiske undersøgelser og med at opspore og begrænse smitte. Samtidig lærer vi mere om, hvordan denne sygdom opfører sig under alle mulige produktionsformer.”

”VHS er speciel, fordi den kan ramme så mange forskellige fiskearter, herunder en hel del som vi i Danmark ikke har så stort kendskab til.”

Med klimaændringerne og den grønne omstilling er der ifølge Britt Bang Jensen en masse nye måder at opdrætte fisk på vej.

Her kan Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme hjælpe med sin viden om, hvordan man gør, så man undgår sygdom og dårlig velfærd. Det vil minimere ressourcespild og gøre fiskeopdræt til en bedre forretning.

Fakta om Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme

Britt Bang Jensen tiltrådte som leder af Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme på DTU Aqua den 1. august 2022.

Sektionen forsker i forebyggelse og kontrol af sygdomme hos fisk, muslinger og østers samt krebsdyr.

Sektion for Fiske- og Skaldyrsygdomme står for det nationale beredskab for sygdomme hos havets dyr. Gennem arbejdet med diagnostik og overvågning har sektionen fokus på de sygdomme, som er omfattet af lovgivningen, men der bliver også holdt skarpt øje med nytilkomne sygdomme.

Herudover varetager sektionen så også funktioner som EU´s referencelaboratorium for fiskesygdomme og krebsdyrsygdomme samt den funktion hos WOAH som referencelaboratorium for fiskesygdommen VHS, som Britt Bang Jensen netop er blevet udpeget som leder af.