Foto Anne Trap-Lind

Seks spørgsmål til professoren - mød Karin Hüssy

onsdag 20 dec 23

Karin Hüssy

Karin Hüssy er ekspert i øresten, otolit, i fisk og lige tiltrådt officielt som professor ved DTU Aqua 14. december. Lær den nyudnævnte professor lidt bedre at kende, når hun svarer på seks spørgsmål og fortæller om forskning i fisks sorte boks’, otolitternes fascinerende mønstre, og hvordan hun altid har gang i noget kreativt, når hun har fri.

Hvad synes du om at blive udnævnt til professor?

Det er jeg vældig glad, stolt og lidt ydmyg over. En sådan udnævnelse er jo en anerkendelse af min faglighed og indsats for at udvikle forskningen i otolitter på DTU Aqua.

Vil du beskrive din forskning kort?

Min primære forskningsinteresse er at udvikle forskningen i otolitter som fiskenes "sorte boks”. Altså undersøge, hvordan den information, der er gemt i otolitterne, kan bruges til at studere fiskens biologi og økologi, og også hvordan den information så kan støtte bestandsvurdering og -rådgivning.

Mine forskningsaktiviteter dækker derfor et bredt spektrum af emner inden for fiskebiologi, fra individniveau til populationsniveau.

Et af mine fokusområder er at forstå, hvordan miljømæssige forhold og fysiologi interagerer og regulerer vækst, visuelle karakterer og den kemiske sammensætning af otolitterne. Og hvordan denne viden kan bruges til at estimere fiskens biologiske processer, dvs. alder og vækst, og rekonstruere det miljø, fiskene har opholdt sig i.

Derudover beskæftiger jeg mig også med at udvikle nye tilgange til at studere fiskens migration. Det gør jeg ved at koble information fra otolitternes kemiske egenskaber, miljømæssig hydrografi og elektroniske mærker sammen.

Analyser af otolitters vækst og kemiske sammensætning bidrager, når man kombinerer med genetiske analyser og driftsmodellering, til at kortlægge bestandsstruktur og fordelingsmønstre for en bred vifte af pelagiske og demersale fiskearter. Formålet er at sikre en mere retvisende bestandsvurdering.

Nu tager vi et stort spring tilbage for at høre, hvor din interesse for livet i havet og biologiens vej begyndte?

Siden jeg var helt lille har jeg haft en stor interesse for dyr. Til min mors store fortrydelse havde jeg konstant beholdere med biller, snegle, og hvad jeg ellers kunne finde som ”farme” på vores altan eller mit værelse.

Jeg er vokset op ved Rhinen og har tilbragt alle mine sommerferier i Danmark. Begge steder har jeg altid brugt det meste af min tid ved, på eller i vandet.

Men min interesse for livet i havet startede for alvor den dag, min nabo fik et fjernsyn. Vi havde ikke noget. Og det første, jeg så, var en dokumentar med Jaques Cousteau, der filmede delfiner.

Sådan et liv ville jeg også have. Det lykkedes også næsten - i hvert fald at jeg arbejder med dyr i havet.

Undervejs i min uddannelse fandt jeg ud af, at der nok var flere muligheder for at forstå livet i havet ved at gå forskningens vej. Og her blev første gang, jeg så et billede af en otolit afgørende for min karriere.

Otolitternes forskellige form, koncentriske ringe og skiftende struktur var mønstre, jeg bare gerne ville lære at afkode.

Hvorfor er havforskning vigtig i dag?

Havet ser så urørt og vildt ud, når man ser ud over dets glitrende overflade eller vilde bølger. Menneskets påvirkning på havet er usynlig for de fleste mennesker, og det er nemt at ignorere noget man ikke ser.

Men vi mennesker er godt i gang med at ødelægge unik natur gennem udledning af næringsstoffer m.m., klimaforandringer og overfiskeri.

Derfor er det ekstra vigtig, at vi leverer ny viden om, hvilken effekt menneskelig aktivitet har på vores havmiljø og ressourcer, og gør denne viden tilgængelig for vores samfund i sin helhed og specielt dem, der ultimativt skal forvalte vores natur og ressourcer.

Hvordan vil dit forskningsområde med det nye professorat bidrage til en mere bæredygtig verden?

Formålet med min forskning har altid været at bidrage til at forbedre bestandsvurdering af fisk og dermed til en bæredygtig udnyttelse af en af vores marine ressourcer.

Mit professorat har også til formål at styrke studielinjen ”Fiskeri, biodiversitet, og ressource forvaltning” i den nye masteruddannelse i Hirtshals – og dermed bidrage til at uddanne en ny generation af studerende, der har et øget fokus på bæredygtighed.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke beskæftiger dig med fisk og din faglighed?

I min hverdag bruger jeg dagligt en time på at træne i et fitnesscenter. Det giver mig en balance mellem krop og hjerne, samt et skønt aktivt samvær med venner.

Derudover har jeg altid gang i noget kreativt: strikke en sweater, nørkle med smykker, eller renovere vores hus.

Men det bedste er dog weekendture og ferier med min familie, der oftest indebærer aktiviteter fra vandring, kajakroning til surfing.

Foto: Anne Trap-Lind

BLÅ BOG

• Karin Hüssy blev udnævnt til professor ved DTU Aqua i 2023 og tiltrådte officielt den 14. december
  • Karin Hüssy kom til DTU Aqua i 2004 som videnskabelig medarbejder