Medal Demala

DTU Aquas institutdirektør får hædersmedalje

mandag 05 dec 22
Fritz Köster, professor og institutdirektør på DTU Aqua, har fået professor Kazimierz Demels medalje for sine videnskabelige og organisatoriske resultater.

Professor Kazimierz Demel-medaljen er en ære og et udtryk for særlig påskønnelse for ekstraordinære videnskabelige og organisatoriske resultater inden for forskning og fremme af viden om fiskeri og havets miljø og biologi.

Det er National Marine Fisheries Research Institute i Gdynia, Polen, der årligt siden 1991 uddeler medaljen gennem en international priskomité.

Medaljen bliver tildelt både polske og udenlandske videnskabsfolk samt institutioner og foreninger, og tildelingen sker på baggrund af anbefalinger fra tidligere modtagere.

Fritz Köster modtog medaljen ved en ceremoni på instituttet i Polen fredag den 25. november. Ceremonien blev kombineret med prisvinderens foredrag Fiskebestandens dynamik i Østersøen. Bruges vores videnskabelige viden om biologiske og økologiske processer, der driver fiskebestandens dynamik, til at informere om bestandsvurdering?

Medaljeudvalget er sammensat af de tidligere vindere af medaljen samt formanden for Det Videnskabelige Råd og direktøren for Det Nationale Havfiskeriforskningsinstitut.

På billedet ses fra venstre professor Mariusz Sapota, Director of Institute of Oceanography at the University of Gdansk, Dr. Piotr Margoński, Director of the National Marine Fisheries Research Institute, Gdynia, Poland, and vice-president of the International Council for the Exploration of the Sea (ICES) og institutdirektør Fritz Köster.